|
اکبر گنجی در مصاحبه با راديو
فردا:
تحريم انتخابات
تنها راه مشروعيت زدائی از ديکتاتوری حاکم شخصی است • هيچ حاکم شخصی با ميل خود قدرت خودش را
واگذار نکرده و تنها راه عدم همکاری و مشروعيت زدائی از حاکم است • التزام
به قانون اساسی که در بيانيه آقای دکتر معين آمده و حرکت در چارچوب ساختار
سياسی فعلی به نظر من پيگيری هر نوع برنامه آزادی خواهانه را ناممکن می
کند • آقای دكتر معين [اگر اهل مقاومت است] به همراه معاون اول خودش، به همراه سخنگوی خودش... بروند مقابل زندان
اوين و در آنجا برای آزادی كليه زندانيان سياسی، مطبوعاتی، دانشجويی و
بركناری دادستان تهران دست به اعتصاب غذای نامحدود بزنند
پنجشنبه ١٢ خرداد
١٣٨۴ – ٢ ژوئن ٢٠٠۵
اکبر گنجی، روزنامه نگار، که با دريافت
مرخصی استعلاجی موقت، از زندان اوين خارج شد، در مصاحبه با راديو فردا با
تاکيد بر لزوم تحريم انتخابات رياست جمهوری اسلامی می گويد حتی اگر انتخابات
عادلانه هم باشد که نيست، رئيس جمهوری اسلامی در نظام مبتنی بر ديکتاتوری
شخصی، فاقد اختيار است. وی می افزايد گذار به دمکراسی نيازمند عدم همکاری با
نظام و مشروعيت زدائی از حاکم شخصی است. وی می گويد حرکت در چارچوب قانون
اساسی، اجرای برنامه سياسی دکتر مصطفی معين نامزد جناح اصلاح طلب جمهوری
اسلامی را غيرممکن می سازد. گنجی می افزايد بدون توسل به خشونت می توان به
دمکراسی دست يافت ولی بدون پرداخت هزينه های لازم نمی توان به دمکراسی رسيد.
مينا بهارمست
اکبر گنجي، روزنامه نگار، چند روزی است که بعد از
اعتصاب غذا موفق شد از زندان اوين مرخصی استعلاجی بگيرد و در تهران سرگرم
معالجه بيماری های گوناگون از جمله آسم شديد خود است. آقای گنجی اخيرا در
زندان دفتر دوم مانيفست جمهوريخواهی را منتشر کرد. او در اين مانيفست، راه
گذار ايران به دمکراسی را تحريم انتخابات رياست جمهوری اسلامی و مشروعيت
زدائی از نظام حاکم می داند. راديو فردا در مصاحبه با گنجی از او پرسيده است
در شرايطی که اصلاح طلبان داخل حاکميت و طرفداران مصطفی معين نامزد اصلاح
طلبان پيشرو، به همراه برخی از گروه های اصلاح طلب خارج از حاکميت، خواهان
مشارکت در انتخابات هستند، چرا او مردم را به تحريم انتخابات فرا می خواند.
اکبر گنجی (نويسنده زندانی، تهران): من آنجا به سه دليل گفتم
انتخابات بايد تحريم شود. اولا فرآيند برگزاری انتخابات، غيرعادلانه،
غيردمکراتيک است. خيلی ساده است. غيرخودی ها حذف می شوند. بسياری از اقشار
جامعه در همين ابتدا به طور غيرقانونی از اين فرآيند حذف می شوند. لذا فرآيند
انتخابات، غير از اشکالات ديگری که دارد، فرآيند انتخابات آزاد نخواهد بود.
نکته دوم اينکه من گفته ام حالا فرض کنيم که اين انتخابات انتخابات آزاد باشد
که نيست، منصفانه باشد که نيست، مسئله بعدی اين است که رئيس جمهوری ای که می
آيد، حتی اگر اصلاح طلب هم باشد، در ساختار قدرت هيچکاره است. به قول خود
آقای خاتمی، تدارکاتچی است چون قدرت اصلی کشور در دستان رهبر، قوه قضائيه،
مجلس، سپاه، بسيج، و ديگر نهادهاست. او در اين چارچوب می خواهد چه کار بکند؟
چه قدرتی دارد؟ شورای نگهبان، مجلس تشخيص مصلحت نظام، تمام اينها در مقابل او
خواهند ايستاد. در جاهائی که انتخابات آزاد برگزار می شود و دمکراتها خواهان
برگزاری انتخابات آزاد هستند، انتخابات آزاد، در مقابل قدرت اصلی کشور است در
صورتی که اينجا قدرت اصلی آن بالا رهبر است و بعد قوا وجود دارند، و اين
پائين، رئيس جمهوری است که اختيارات خيلی محدودی دارد وبايد التزام عملی و
نظری هم به رهبر داشته باشد و می خواهد اين پائين با رقابت بيايد بالا و به
نظر من کاره ای نخواهد بود و آن نکته مشروعيت زدائی، نکته سومی بود که من روی
آن تاکيد کردم. و گفتم گذار به دمکراسی در انواع رژيم ها انواع نرخ های
گوناگون را دارد. در رژيم سلطاني، در ديکتاتوری حاکم شخصي، اين گذار نيازمند
عدم همکاری با حاکم و مشروعيت زدائی از حاکم شخصی است. برای گذار به دمکراسی
ما چيکار بايد بکنيم؟ آيا با همکاری با رژيم و با مشروعيت بخشی با رژيم ما می
توانيم گذار بکنيم؟ هيچ حاکم شخصی با ميل خود قدرت خودش را واگذار نکرده و
تنها راه عدم همکاری و مشروعيت زدائی از حاکم است.
مينا بهارمست
(راديو فردا): کسانی هم هستند که با مانيفست شما موافق هستند و خود را
جمهوريخواه می دانند ولی آنها هم معتقد هستند که بايد در اين انتخابات شرکت
کرد و حمايت مشروط خود را از آقای معين اعلام کرد برای اينکه در شرايط مشخص
کنونی با وجود رژيم کنوني، بتوانيد يک فضای سياسی و يک فضای بازی را ايجاد
بکنيد تا در آن فضای باز بتوانيد برای برقراری دمکراسی و گذار به دمکراسی
فعاليت بکنيد.
اکبر گنجی: فرض کنيد بنده و امثال بنده از نظر خودمان
عدول کنيم و بيائيم اميد ببنديم به آقای دکتر معين برای آن برنامه ای که
اعلام رسمی کرده اند برای دمکراتيک کردن نظام مستقر. در اين صورت من نکته
ديگری را خدمت دوستانمان عرض می کنم که صرف اعلام و ارائه يک برنامه معطوف به
دمکراسی مهم نيست. پيگيری عملی برنامه و ايستادن بر سر شعارها مهم تر است.
التزام به قانون اساسی که در بيانيه آقای دکتر معين آمده و حرکت در چارچوب
ساختار سياسی فعلی به نظر من پيگيری هر نوع برنامه آزادی خواهانه را ناممکن
می کند. اگر بازهم بيائيم اين نکته را ناديده بگيريم، و بگوئيم، آقا، نه،
شايد در چارچوب نظام موجود بشود برنامه آزاديخواهانه را دنبال کرد، بازهم
گمان باطل می بريم که گذار به دمکراسی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امکان
پذير است. نبايد فراموش کنيم که آزادی و دمکراسی به آدمهای شجاع، مقاوم و
حاضر به پرداخت هزينه نياز دارد. دمکراسی که ما دنبال می کنيم دمکراسی بدون
خشونت است. ما هرگز دست به خشونت نمی بريم و معتقد هستيم بدون توسل به خشونت
می توان به دمکراسی دست يافت ولی بنده هيچ اعتقادی ندارم که بدون هزينه دادن
بشود دمکراسی به دست آورد. در هيچ کشوری در دنيا گذار به دمکراسی بدون پرداخت
هزينه صورت نگرفته است.
اکبر گنجی: آقای دكتر معين چند شب پيش آمدند
به منزل ما. من همانجا به صراحت به ايشان عرض كردم، در روزنامه ها البته با
سانسور اين چاپ شد. من گفتم مشاورين و ياران اصلی شما اهل خطر كردن، ريسك
كردن، هزينه دادن نيستند. بسياری از اينها دوستان نزديك من هستند، اينها
اصلاح طلبان محافظه كاری هستند كه در مواقع حساس و بحرانی چنان دست و پای شما
را می بندند كه شما گام از گام نمی توانيد برداريد آقای دكتر. شما ياران اصلی
خودتان را بياييد از كسانی انتخاب كنيد كه حاضر باشند بروند زندان. تيم آقای
دكتر معين همين الان بايد نشان دهد كه اهل ايستادن است، اهل مقاومت است، اهل
تعقيب مطالبات آزای خواهانه است و برای اين كه نشان دهد اهل چنين كاری است،
من يك اقدام سياسی را به اين دوستان پيشنهاد می كنم. آقای دكتر معين به همراه
معاون اول خودش، به همراه سخنگوی خودش، به همراه اعضای شورای مركزی حزب
مشاركت و شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی بروند مقابل زندان اوين و
در آنجا برای آزادی كليه زندانيان سياسي، مطبوعاتي، دانشجويی و بركناری
دادستان تهران دست به اعتصاب غذای نامحدود بزنند. در مقابل دستگاه قضايی ما
چه كار می كند؟ يا می آيد زندانيان سياسی را آزاد می كند كه اگر چنين كاری
كند اين يك پيروزی بزرگ برای جنبش دموكراسی خواهی و شخص آقای دكتر معين خواهد
بود. اگر هم بيايد آقای دكتر معين و دوستانشان را بازداشت و زندانی كنند، اين
نشان می دهد كه نظام سياسی موجود چقدر ظرفيت دارد برای تعقيب مطالبات آزادی
خواهانه. همين يك عمل می تواند تمام نگاه ها را به خودش معطوف كند و رای
بسيار بالايی را در انتخابات برای آقای دكتر معين به ارمغان بياورد. من دوست
ندارم يك بار ديگر حادثه ای كه پس از دوم خرداد تكرار شد، تكرار شود. يعنی
جامعه و نسلی به دنبال يك اميدهای واهی برود و بعد به شدت سرخورده
شود.
|