بازگشت به صفحه اول

 

 
 

حبيب الله لطيفي دانشجوي سنندجي به اعدام محکوم شد

حبيب الله لطيفي دانشجوي حقوق دانشگاه ايلام ، 26 ساله و ساکن سنندج که در مهرماه سال گذشته بازداشت گرديد بود به اعدام محکوم گرديد
اين دانشجوي سنندجي 26 ساله و فعال مدني که سابقه عضويت در جمعيتهاي مدافع حقوق بشر را نيز داراست متهم به هواداري از گروه محارب گرديده است ، حکم صادره روز جاري به آقاي نعمت احمدي وکيل مدافع نامبرده ابلاغ گرديد، شايان ذکر است آقاي لطيفي در زمان بازداشت خود و در اداره اطلاعات شهر سنندج مورد بدرفتاري و شکنجه قرار گرفته است به طوريکه وي به خونريزي کليوي و ناراحتي ريوي مبتلا گرديد و همچنين بيماري برونشيتي که نامبرده از کودکي مبتلا و در آستانه بهبودي قرار گرفته است مجددا در شرايط سلول انفرادي رو به وخامت گرائيده است.
نامبرده مدتي را بر اثر شکنجه هاي وارده در بيمارستان تامين اجتماعي سنندج بستري گرديده بود.  با صدور حکم اعدام حبيب الله لطيفي در طي روزهاي اخير فعالان سياسي و مدني محکوم به اعدام شده در کردستان به سه تن افزايش يافت دو محکوم ديگر انور حسين پناهي و ارسلان اوليايي نام دارند.

----

انتقال یک زندانی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام

بنابه گزارشات رسیده از زندان دستگرد اصفهان، امروز سه شنبه 22 مردادماه یکی از زندانیان زندان اصفهان جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی منتقل گردید.

زندانی که امروز به سلول انفرادی منتقل گردید بنام بیژن شاه منصوری 30 ساله، که حدود 3 سال در بند 4 زندان اصفهان  زندانی بود.

گفته می شود که نزدیک به 100 نفرزندانی در این زندان محکوم به اعدام هستند و در انتظار مرک بسر می برند ، که در بین آنها تعدادی نوجوانان محکوم به مرک وجود دارد.

طبق اخباری که توسط رسانه های حکومتی انتشار یافته  در طی 2 هفتۀ اخیر 39 زندانی به دار آویخته شدند.

تایید کننده و دستور دهنده  احکام اعدام در ایران توسط شاهرودی رئیس قوه قضائیه می باشد.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران، موج پایان ناپذیر اعدامها در ایران را محکوم می کند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر سازمانهای حقوق بشری جهان خواستار اقدامات عملی برای پایان دادن به موج اعدامها در ایران است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

22 مرداد 1387 برابر با 12 اگوست 2008

شرایط زندانی سیاسی فوق را به سازمانهای زیر گزارش شد

1-عفو بین الملل

2- شورای حقوق بشر سازمان ملل

3- کمیسر عالی حقوق بشر

4- دیدبان حقوق بشر


http://hrdai.blogspot.com

http://pejvakzendanyan.blogfa.com

pejvak_zendanyan10@yahoo.com

pejvakzendanyan@gmail.com

tel. : 0031620720193

----

در نشست خبري کميته حقوق بشر سازمان ادوار تحکيم مطرح شد: آمار نقض حقوق بشر در ايران هولناک است

چهارشنبه 23 مرداد 1387
مجتبي اشراقي

روز: کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران (ادوار تحکيم وحدت) سومين گزارش تحليلي خود را که به ‏بررسي ابعاد مختلف نقض حقوق بشر در طرح امنيت اجتماعي اختصاص دارد، منتشر کرد. ‏

حسن اسدي زيدآبادي مسئول کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران در اين مورد به "روز" گفت: "اين ‏گزارش در واقع از دو بخش تشکيل شده است، در بخش اول ابعاد مختلف و مراحل گوناگون طرح موسوم به ‏امنيت اجتماعي با تکيه بر اظهارات مقامات رسمي و آمارهاي منتشره از سوي پليس و دستگاه قضايي مورد ‏بررسي قرار گرفته و در بخش دوم حقوقي که به موجب اين طرح از شهروندان نقض مي شود مورد تحليل و ‏بررسي حقوقي قرار گرفته است". ‏

اسدي زيدآبادي با اشاره به اينکه "ارتقاي امنيت اجتماعي تنها از رهگذر حفظ و تحقق امنيت فردي شهروندان و ‏پاسداشت حقوق انساني آنها از سوي حاکميت امکان پذير است" اين مساله را محور اصلي گزارش کميته حقوق ‏بشر سازمان ادوار تحکيم وحدت دانست. ‏

عضو شوراي مرکزي سازمان ادوار تحکيم وحدت همچنين گفت:"فعاليت ما در چارچوب اين گزارش ادامه خواهد ‏داشت و به زودي در قالب نشست هاي تخصصي به ابعاد و وجوه مختلف اين طرح چه از منظر حقوقي و چه از ‏منظر آسيب هاي اجتماعي آن با حضور کارشناسان امر خواهيم پرداخت". ‏

اين گزارش تحليلي شامگاه روز دوشنبه و در جريان يک نشست خبري تحت عنوان "دفاع از امنيت و حريم ‏شخصي" و با حضور خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي در محل دفتر سازمان دانش آموختگان ايران منتشر ‏شد. در اين نشست خبري محمد شريف و پروين اردلان نيز به ايراد سخنراني پرداختند. ‏

‎شريف: چه کسي مسئول امنيت است؟‎

محمد شريف، وکيل دادگستري که عموما وکالت پرونده هاي مرتبط با مسائل حقوق بشري را بر عهده مي گيرد، ‏در اين نشست خبري به بررسي ابعاد حقوقي طرح امنيت اجتماعي پرداخت. ‏

محمد شريف در ابتداي سخنراني خود با اشاره به گزارش تحليلي کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران ‏گفت: "آمارها و مباحث ارائه شده در اين گزارش براي فعالاني که با وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران سروکار ‏دارند موضوعي آشناست اما براي کساني که به عمق اين قضايا آگاه نيستند حاوي واقعياتي هولناک است". ‏

شريف برخي آمارهاي منتشره در اين گزارش به ويژه گزارش هاي مرتبط با وضعيت متهمان بازداشت شده در ‏سوله کهريزک و کشته شدن تعدادي از اين بازداشت شدگان بر اثر عدم دسترسي به امکانات بهداشتي را دردناک ‏توصيف و تصريح کرد: تحليل موارد نقض حقوق بشر در چارچوب اين طرح در واقع تکرار مکررات است و ‏بايد از منظر ديگري به اين موضوع نگريست. ‏

اين وکيل دادگستري و فعال حقوق بشر در ادامه با ذکر اين نکته که هدف اصلي اين طرح "ارتقاي امنيت ‏اجتماعي" ذکر شده است، اين سوال را مطرح کرد که: "امنيت چيست؟ و چه کسي مسئول برقراري امنيت است؟" ‏

اين مدرس حقوق اساسي سپس با برشمردن و مقايسه اصول متعدد قانون اساسي فعلي و پيش نويس آن در سال 57 ‏به تشريح چگونگي تغيير مفاد قانون اساسي و نقش نهادهاي مسئول در حوزه قانون گذاري و تامين امنيت پرداخت. ‏

شريف همچنين با اشاره به عملکرد مسئولان برقراري امنيت در چارچوب اين طرح گفت: "به نظر مي رسد ‏خانواده ها در مورد امنيت خودشان بيش از هر عامل ديگري بايد از مسئولان برقراري امنيت واهمه داشته باشند". ‏

‎پروين اردلان: نگاه امنيتي به خصوصي ترين حوزه ها رسيده‎

در بخش ديگري از نشست خبري روز دوشنبه کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران، پروين اردلان از ‏فعالان کمپين يک ميليون امضاء براي حقوق برابر زنان به ايراد سخنراني در مورد نگاه خاص حاکميت به زنان ‏در چارچوب طرح امنيت اجتماعي پرداخت. ‏

پروين اردلان با اشاره به اينکه طرح امنيت اجتماعي را بايستي در راستاي تحولات ضد زن از سالهاي ابتدايي ‏انقلاب دانست گفت: "اين طرح و نيز لايحه حمايت از خانواده که اين روزها در مجلس مطرح است همگي نتيجه ‏نگاه مردسالار و پدرسالار حاکميت به موضوعات اجتماعي است". ‏

اين فعال حقوق زنان ادامه داد: "بر اساس اين نگاه مرد حق دارد با عنوان دفاع از ناموس هر اقدامي عليه زن ‏انجام دهد و طنز قضيه اينجاست که در اين طرح زنان در کنار اراذل و اوباش به عنوان عوامل مخل امنيت ‏اجتماعي مطرح مي شوند". ‏

اردلان ترويج نگاه امنيتي و بي اعتمادي در ميان فعالان اجتماعي را هدف برخي از مسئولان امنيتي دانست و ‏البته تاکيد کرد که چنين طرح هايي که موجب نقض حقوق زنان مي شود بيش از پيش موجب همبستگي ميان زنان ‏مي شود. ‏

پروين اردلان همچنين در بخش ديگري از سخنراني خود با يادآوري نقض گسترده حريم خصوصي در چارچوب ‏طرح امنيت اجتماعي گفت: "نبايد از اثار سوء اجتماعي اين طرح غافل شد، حاکميت که از ابتداي انقلاب سعي در ‏وارد شدن به حوزه شخصي و خصوصي افراد داشته است اينک کار را به جايي رسانده است که جسم و تن انسانها ‏که خصوصي ترين حوزه هر فردي است را نيز درگير مسائل انتظامي و امنيتي مي کند".‏

‎گزارش دردناک از سوله کهريزک‎

در اين نشست خبري همچنين گزارشي از وضعيت نگهداري متهمان پرونده اراذل و اوباش در "سوله کهريزک" ‏از سوي شيوا نظر آهاري و مادر يکي از بازداشت شدگان به اين اتهام ارائه شد. ‏

شيوا نظر آهاري فعال حقوق بشر، در مورد شرايط نگاهداري متهمان با شرارت در اين بازداشتگاه ويژه گفت: ‏‏"اين بازداشتگاه در واقع تحت نظر مقامات قضايي اداره نمي شود، متهمان به محض ورود به اين بازداشتگاه به ‏شدت ضرب و شتم مي شوند و درعين حال آنها از هرگونه امکانات بهداشتي و درماني محروم اند". ‏

نظر آهاري ادامه داد: "متهمان در اين بازداشت گاه در قفس هايي که به قفس شيري معروف اند نگاه داري مي ‏شوند که کف آنها شن و سنگ ريزه است". وي گفت: "به اين متهمان تنها روزي يکبار غذا داده مي شود که آن هم ‏چيزي جز يک سيب زميني يا تکه اي نان نيست، بازداشت شدگان دراين سوله تنها روزي يکبار حق استفاده از ‏دستشويي را دارند که اين مساله موجب آلودگي شديد اين سوله شده است". ‏

نظر آهاري همچنين گفت که بنا بر برخي از شنيده ها تعدادي از بازداشت شدگان به دليل عدم دسترسي به امکانات ‏درماني جان خود را در اين بازداشت گاه از دست داده اند. ‏

همچنين مادر يکي از بازداشت شدگان به اتهام شرارت که خود نيز مدتي را در سلول انفرادي به سر برده است با ‏اشاره به روند دادرسي فرزند خود و عدم اعلام صريح اتهامات وي گفت: "فرزند من 17 ماه در انفرادي بوده ‏است که به سختي در آن سلول امکان خوابيدن يک نفر وجود دارد." ‏

وي با اشاره به ضرب و شتم شديد فرزندش گفت: "چندين مرتبه فرزند مرا با کيسه اي که بر سرش گذاشته اند ‏براي اجراي اعدام برده اند و دوباره او را بازگردانده اند و به اين ترتيب فرزند من دچار بيماري رواني شديدشده ‏است". ‏

متن کامل گزارش کميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران در مورد طرح امنيت اجتماعي در پايگاه خبري ‏اين سازمان (ادوارنيوز) منتشر شده است.

----

محمد علی دادخواه: خبرگزاری "ایرنا" با اعتبار و حیثیت خود بازی کرد

پیمان پاک مهر - روزنامه نگار در تبریز

www.tabriznews.ir

pakmehr88@hotmail.com

Tel:00989144157400

Date:1387-5-22

تبریز نیوز: سرویس حقوق بشر:"محمد علی دادخواه" وکیل پایه یک دادگستری ، ایراد اتهاماتی توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ، علیه خانم "شیرین عبادی" و فرزندش "نرگس توسلیان"، را ناشی از غرض ورزی سیاسی دانسته که به اعتبار و حیثیت خبرگزاری رسمی دولت لطمه زده و خواهان برخورد دادستان تهران جهت حفظ حقوق شهروندی و رعایت شان و منزلت انسان و حفظ کرامت و آبروی افراد شد.

"محمد علی دادخواه" ، عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر، در گفتگویی با سرویس حقوق بشر"تبریز نیوز" ،با اشاره به جایگاه یک رسانه در جامعه و لزوم رعایت اخلاق حرفه ای گفت: قاعده این است که خبرگزار مورد وثوق جامعه باشد و اقدام به ارسال خبری کند که در آن شک و تردیدی وجود نداشته باشد.بنابراین از زمان های بسیار ، خبرنگاران را چشم و گوش جامعه تلقی کرده اند. زیرا انتظار از آن ها این بود که صادقانه مبادرت به ارسال اخبار و اطلاع رسانی کنند.

وی در خصوص ایراد اتهاماتی توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ، علیه خانم "شیرین عبادی" برنده جایزه صلح نوبل و فرزندش "نرگس متوسلیان"، (که مدعی شده بود وی بهایی شده) ، گفت: متاسفانه این رویه خبرگزاری ایرنا درست مغایر و مخالف با این اصل پذیرفته شده است.زیرا در شرایطی که اوضاع و احوال و قراین و شواهد نشان می دهد که چنین خبری کذب است و یا یک غرض سیاسی عامل ایجاد آن است. هر خبرگزار امینی باید از پا نهادن در این وادی که در درجه نخست حیثیت و اعتبار خبرگزاری را از بین می برد و در درجه دوم عامل بدبینی و بی اعتمادی به آن خبرگزاری است اجتناب کند ، امری که متاسفانه خبرگزاری ایرنا هیچ توجهی در این خصوص به آن روا نداشته است.

"دادخواه" با اشاره به پاسخ های خانم عبادی و نیز عدم درج تکذیبیه ارسالی از سوی "نرگس متوسلیان"،در این  رسانه دولتی گفت : اگر خبرگزاری ایرنا به این موارد غیر قابل انکار که عامل دوام ، اعتبار و حیثیت خبرگزاری است معتقد باشد حق بر آن بود که در پی نوشت خبر خود صراحتا مبادرت به تکذیب و اعلام بی اعتباری آن از ناحیه خانم "عبادی" می کرد. گذشته از این خبرگزاری ایرنا سعی کرده که با نشان دادن آدرس سایت ها چنان نمایان سازد که حقیقت غیر قابل انکاری را بیان داشته است.در صورتیکه با مراجعه به سایت های مورد اشاره به روشنی مشخص می گردد که مطالب مورد استناد خبرگزاری کاملا کذب محض و خالی از حقیقت است.

"عضو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر"، با تاکید بر ضرورت برخورد دادستان تهران با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، افزود:بر این مبادی چون خبر مذبور از یک سو باعث تشویش اذهان عمومی گردیده و از سویی دیگر متضمن جرایم توهین ، افترا و نشر اکاذیب است لذا خبرگزاری مزبور باید تحت پیگرد دادستان تهران قرار گیرد، بویژه آن که جرم انتسابی در زمره حد قذف (از جمله مواردی است که چنانچه از منظر شرعی به کسی نسبت ناروا داده شود حد دارد و باید مجازات شود) است.

وی ، تصریح کرد:اکنون باید توجه داشت که نه به خاطر خانم "شیرین عبادی" ، یا خانم "نرگس متوسلیان" ، بلکه به علت شکستن حریم حقیقت و نشر دروغ و کذب در پهنه گیتی و ایجاد تشویش اذهان عمومی و سو استفاده از موقعیت رسانه ای ، این تکلیف مسلم دادستان تهران است که در این خصوص به جهت حفظ حقوق شهروندی و رعایت شان و منزلت انسان و حفظ کرامت و آبروی افراد با توجه به جرایم ارتکابی که از منظر حقوق داخلی جرم تلقی می شود و هم از موضوع نگرش حقوق بین المللی و حقوق بشر نقض صریح حقوق انسانی تلقی می گردد ، تساهل و سهل انگاری در این مورد تحت هیچ دستاویزی پذیرفتنی نیست و باید برخورد قانونی صورت گیرد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که خبرگزاری ایرنا ، به عنوان خبرگزاری دولت و بخش رسانه ای کشور تلقی می گردد و نباید دستاویز هتک حیثیت افراد و ابزار افکار و عقاید خاص سیاسی قرار گیرد.

خاطرنشان می سازد؛خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، در خبری مدعی شده بود که "نرگس متوسلیان"، بهایی شده است.

 

 
 
بازگشت به صفحه اول

رجوع به مطالب مشابه