|
|
|||
|
بدهی 3 هزار میلیارد تومانی دولت به بازنشستگان پیش از موعد و کارکنان آموزش و پرورش در بودجه 89، مجلس يك ريال هم براي بازنشستگان پيش از موعد پيشبيني نكرده است دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ آفتاب: وزير آموزش و پرورش با تاكيد براينكه مجلس يك ريال هم براي بازنشستگان پيش از موعد پيشبيني نكرده است گفت: پاداش بازنشستگان پيش از موعد در حال پرداخت است و در كمتر از يك ماه تمامي معوقههاي آنها پرداخت مي شود. وزير آموزش و پرورش در حالي عنوان مي كند كه مجلس يك ريال هم براي بازنشستگان پيش از موعد پيشبيني نكرده است، كه بديهي است پيش بيني اعتبارات براي بازنشستگي پيش از موعد فرهنگيان به عهده آموزش و پرورش و دولت و تصويب مجلس است “ جمع خبرنگاران درباره پرداخت پاداش بازنشستگان پيش از موعد، گفت: در سال 88 در كل كشور 72 هزار و 500 نفر بازنشسته شدند كه 18 هزار نفر از اين تعداد 30 سال تمام كار كردند و مابقي بازنشستگان پيش از موعد بودند. ” همچنين پرداخت كامل مطالبات فرهنگيان از جمله برنامه هاي اصلي حاجي بابايي در زمان معرفي وي به عنوان وزير آموزش و پرورش بود كه تا كنون پاداش مناطق محروم و پاداش وعيدي بازنشستگان پيش از موعد پرداخت نشده است. “ ميتوانند نيروهاي خود را بازنشسته كنند. ---- افزایش هزارمیلیارد تومانی بدهی دولت به بانک های خصوصی و موسسات اعتباری بدهی دولت به بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی از 450.4 میلیارد تومان در اسفندماه سال 87 به 1502.3 میلیاردتومان در آذرماه سال 88 رسید. با این وجود کارشناسانی نیز هستند که اقدام بخش غیردولتی بازارپول در خرید اوراق مشارکت دولتی را تلاش مفیدی برای کسب سود قابل قبول در شرایط رکوداقتصادی ارزیابی می کنند. با این حال منتقدان فروش دستوری اوراق مشارکت را به بخش خصوصی بازارپول، دخالت مستقیم در مدیریت و افزایش ریسک مالی آنها می دانند. البته بدبین ترین منتقدان دولت پیشتر افزایش بدهی دولت به بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی را مرتبط با تامین مالی های صورت گرفته برای تحقق وعده های رفاهی دولت در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دور دهم دانسته بودند. اما آمارهای بانک مرکزی تاکید دارد که این بدهی صرفا به دلیل خرید اوراق مشارکت دولتی از سوی بخش غیردولتی بازارپول ایجاد شده است. در همین حال آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در مدت زمان یادشده، سپرده ها و وجوه بخش دولتی نزد بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی از 3.2 میلیارد تومان به 11.8 میلیارد تومان افزایش یافته است. این افزایش نشان دهنده رشد 262 درصدی سپرده ها و وجوه بخش دولتی نزد بخش غیردولتی بازارپول در 9 ماهه منتهی به آذرماه سال 88 است. در این بخش نیز همچون بخش بدهی ها، سهم موسسات و شرکت های دولتی صفر است و سهم اصلی به دولت تعلق دارد. بر پایه این گزارش تا پیش از آذرماه سال 87، سپرده ها و وجوه بخش دولتی نزد بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی همواره صفر بوده است. در مقابل بخش دولتی که دارای کسری قابل توجه میان سپرده ها و بدهی ها به بخش غیردولتی بازارپول است، بخش غیردولتی در آذرماه سال 88 حدود 37614.2 میلیارد تومان به سپرده ها و وجوه بخش دولتی نزد بانک های خصوصی و موسسات اعتباری غیربانکی بدهکار بوده که در مقایسه با اسفندماه 87 تنها 8.4 درصد رشد نشان می دهد. همچنین سپرده های این بخش به بخش غیردولتی بازارپول کشور با پیش بودن از بدهی ها در مدت مورد اشاره 12 درصد افزایش یافته و از 46416.6 میلیارد تومان فراتر رفته است. ---- وزیر نفت: پیشنهاد میکنم قیمت گاز خانگی 9 برابر شود
وزیر نفت از درخواست وزارت نفت برای تعیین قیمت خوراک پالایشگاههای نفت در کارگروه صنعت نفت خبر داد و پیشنهاد کرد قیمت هر متر مکعب گاز خانگی از 10 تومانی فعلی به 90 تا 100 تومان افزایش یابد. این عضو کابینه دولت به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه هر استان میتواند 100 میلیارد تومان برای توسعه گازرسانی وام بگیرد، اشاره کرد و اظهار داشت: قطعا اجرای این مصوبه افزایش مصرف را به همراه دارد که با توجه به اضافه شدن تولید جدید به گاز طبیعی تا سه سال آینده بحران ایجاد خواهد کرد. وزیر نفت افزود: به منظور رفع این مشکل پیشنهاد میکنیم که در طرح هدفمند کردن یارانهها قیمت گاز به حداقل 90 تا 100 تومان به ازای هر متر مکعب برسد. به گفته این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت، پیش بینی می شود با افزایش قیمت گاز و مصرف بهینه این حامل انرژی حداقل 16 تا 17 هزار میلیارد تومان منابع جدید آزاد شود و زمینه توسعه و تولید گاز را فراهم کند. این مقام مسئول، تاکید کرد: البته در صورت افزایش قیمت گاز باید قیمت حاملهای جایگزین همچون برق، نفت، گاز و بنزین افزایش یابد. وی همچنین از ایجاد سازمان دانش محور در صنعت نفت در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: به این منظور برنامه ریزی در بلند مدت انجام شده که مطمئن هستیم با توجه بیشتر به پژوهش موفقیتهای بیشتری در این صنعت خواهیم داشت. جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیشتر بر ضرورت افزایش هر متر مکعب گاز خانگی و تجاری تاکید کرده و گفته بود افزایش قیمت گاز در سالجاری قطعی شده است.
|
||||