|
|
|||
با دو قطبي شدن شورای شهر و بالاگرفتن اختلافات؛دعوای قدرت و انشعاب آبادگران
شهرام رفيع زاده ۱۳ بهمن ۱۳۸۴ برخي از منابع نزديک به شوراي شهر از عميق شدن شکاف در ميان اعضاي شوراي شهر تهران خبر داده اند. اعضايي که به آبادگر و "آبادگر" تر تقسيم شده اند. اعلام موجوديت "آبادگران جوان" که انتقاد برخي از سران راستگرايان را برانگيخته، در همين چارچوب ارزيابي شده است. ظهور ائتلافي به نام آبادگران در آستانه انتخابات دومين دوره شوراها در اسفند 81 در روز هاي نخست، مورد توجه محافل سياسي قرار نگرفت. اندکي بعد اما وقتي فهرست ناشناخته اين ائتلاف توانست شوراي شهر تهران و بسياري از شهر هاي بزرگ را يکسره فتح کند، توجه ناظران را به خود جلب کرد. آبادگران ايران اسلامي که عنوان جديد ائتلاف گروه هاي راستگرا بود، سال بعد اکثريت مجلس را با استفاده از دوپينگ نظارت به دست آورد، و در انتخابات رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد را به کاخ رياست جمهوري فرستاد. البته بعد از انتخابات رياست جمهوري معلوم شد که اين ائتلاف گروه هاي راست، تابلوي يک حزب سياسي ـ نظامي است که با عملياتي "پيچيده و چند لايه" توانسته نتايج را به نفع خود رقم بزند. آغاز شکاف نخستين نشانه هاي شکاف در آبادگران اما در آستانه انتخابات رياست جمهوري بروز کرد. در جريان اين انتخابات بود که بجز برخي از گروه هاي سنتي جناح راست و از جمله موتلفه اسلامي، و جامعه روحانيت مبارز به طور رسمي با حمايت از علي لاريجاني، اختلاف نظر خود با آبادگران را علني کردند. علاوه بر اين وقتي احمدي نژاد اعلام کرد که تا آخر در عرصه انتخابات باقي خواهد ماند، آبادگران مجلس نيز با آبادگران شوراي شهر که خواستار حمايت مجلسيان از کانديداي خود بودند، دچار اختلاف شدند. تا اينکه در آخرين ساعات نظر تصميم گيرندگان عوض و قرار شد آرا به نام محمود احمدي نژاد در صنوق ها ريخته شود. احمدي نژاد به کاخ رياست جمهوري رفت، لاريجاني به دبيري شورايعالي امنيت ملي رسيد و سردار قاليباف شهردار تهران شد. از اين پس بود که به تدريج شکاف در آبادگران آشکارتر شد. قاليباف در رقابت با محمد علي آبادي از ياران احمدي نژاد، و معاون فني و عمراني شهرداري در دوره او، توانست با اختلاف يک رأي بر سکان شهرداري تهران رابه دست گيرد. بيادي، خادم، شريعتمداري، چمران، خسروي وفا، شيباني، کاشاني و خير به قاليباف رأي دادند، و زريبافان، آشتياني، سلطانخواه، شکيب، معتمدي آذر، زياري و دانشجو به علي آبادي رأي دادند. اختلاف نظر اعضاي شورا کار را به راي گيري مجدد هم رساند اما باز هم قاليباف توانست علي آبادي را شکست دهد. اندکي بعد علي آبادي که از ياران نزديک احمدي نژاد بوده، از سوي او به عنوان رييس سازمان تربيت بدني منصوب شد. برخي از منابع نزديک به شوراي شهر گفته اند که اين انتصاب به نوعي انتقام از خادم نيز بوده، چرا که قرار بود خادم به عنوان رييس سازمان تربيت بدني معرفي شود. در برخي سايت هاي نزديک به جناح راست آمده است که در روز راي گيري براي انتخاب شهردار تهران، زريبافان به خادم مي گويد اگر به علي آبادي راي ندهي او به رياست سازمان تربيت بدني خواهد رسيد. وقتي قاليباف شهردار شد، او نيز بسياري از همفکرانش را به شهرداري تهران آورد. اندکي بعد برخي از منصوبان شهردار جديد، انتقاد به مديريت فله اي در دوره شهردار قبلي را آغاز کردند. از جمله اين انتقادات که به رسانه ها راه يافت، اظهارات رييس جديد سازمان فرهنگي ـ هنري شهرداري تهران مبني بر مفقود شدن 28 ميليارد تومان، بودجه ساليانه اين سازمان بود که به گفته عسکري در دوره رياست اسفنديار رحيم مشاعي بدون صدور اسناد رسمي هزينه شده بود.از اين جا به بعد بود که اختلاف اعضاي شوراي شهر به بيرون درز کرد. شورايي که از آغاز دومين دوره خود، و با شعار خدمتگزاري، هرگز جلسات خود را علني نکرده، و به همين خاطر کمتر مورد توجه رسانه ها بوده است. از طرف ديگر امتناع احمدي نژاد از صدور اجازه حضور قاليباف در هيات دولت، باعث شد موافقان قاليباف در شورا انتقاداتي را متوجه او کنند. در پاسخ به اين انتقادات بود که سايت خدمت با انتشار اخباري مبني بر فساد مالي برادر قاليباف و بازداشت او در خراسان، در صدد خاموشي منتقدين برآمد. و حالا روزهاست که خبرهاي مختلفي از جدال پنهان شهردار و رييس دولت در سايت هاي خبري منتشر مي شود. انشعاب در آبادگران وقتي در هفته گذشته حزب تازه اي با عنوان "آبادگران جوان" با حضور مهدي چمران و بيادي اعلام موجوديت کرد، برخي از نزديکان رييس دولت اعلام کردند که عده اي در صدد مصادره اين عنوان به نفع خود هستند. از جمله سايت عارف نيوز درباره اينکه طرحان عنوان آبادگران چه کساني بوده اند نوشت: "قبل از انتخابات دوم شورا هاي اسلامي شهر و روستا، شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، محمود احمدي نژاد را كه اجرائيات اين شورا را عهده دار بود به عنوان رييس ستاد انتخاباتي اصولگرايان برگزيد." اين سايت در ادامه به نقل از يکي از نزديکان احمدي نژاد همچنين نوشت: "سال 81، در جلسه كميته سياسي شوراي هماهنگي كه رياست آن را علي دارابي قائم مقام سابق جمعيت ايثارگران عهده دار بود، چند مصوبه داشت از جمله اينكه عنوان و تابلوي جديدي براي حضور در انتخابات شوراها، برگزيده شود، كه شاخص هايي براي اين عنوان، تعيين و به دكتر احمدي نژاد ابلاغ شد." منبع اين سايت خبري هم چنين اضافه مي کند: "احمدي نژاد، جلسه اي را با حضور حسين فدايي و علي دارابي تشكيل داد و در آن جلسه، براساس شاخصه هاي تعيين شده كميته سياسي شوراي هماهنگي، عنوان ائتلاف آبادگران ايران اسلامي را برگزيد." با اين حساب به نظر مي رسد "ائتلاف آبادگران ايران اسلامي" با توجه به مقتضيات زمان، تابلوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب باشد. اين سايت خبري در ادامه به سابقه اختلاف نظر راست سنتي با راستگرايان تندرو اشاره مي کند و مي نويسد:"در همان زمان هم مؤتلفه اي ها و جبهه پيروان خط امام و رهبري، حاضر نبودند اين عنوان را بپذيرند و اصرار داشتند كه شوراي هماهنگي بايستي از عنوان ارزشگرايان يا جبهه پيروان خط امام و رهبري استفاده كند." با اين همه واقعيت آن است که احمدي نژاد و نزديکانش اين عنوان را در جريان انتخابات رياست جمهوري مورد استفاده قرار دادند و راه خود را از راست سنتي جدا کردند. انشعاب دوم اما در هفته گذشته رخ داد و برخي از اعضاي شوراي شهر از اعلام حزب تازه اي با عنوان آبادگران جوان خبر دادند که به گفته مهدي چمران ممکن است سياستمداران، نخبگان و بزرگان را پشت سر بگذارد. محمد نبي حبيبي، دبير کل موتلفه اسلامي يک روز بعد درباره تشکيل چنين حزبي گفت: "هر رسانه و يا هر حزبي بايد تعريف شفافي از نسبت خود با مردم، ارزشها، انقلاب و نظام بيان كند تا هر كس كه ميخواهد با آنها تعامل كند، تكليف خود راتشخيص دهد." اشاره دبير کل موتلفه البته به ناشناس بودن ائتلافي بود که در شوراي هماهنگي خلق شد، اما به آن وفادار نماند. علني شدن اختلاف ها در روز هاي اخير اما خبرهاي منتشر شده، حکايت از عميق تر شدن اختلاف در ميان اعضاي شوراي شهر دارد. اين اختلاف از آن جهت اهميت دارد که راستگرايان تندرو اين شورا را "تنگه احد" اصولگرايي نام داده اند. آنان معتقدند که سکوي پرتاب شان به کاخ رياست جمهوري همين شورا و امکانات آن بوده است. شوراي شهر از چنان اهميتي براي آبادگران برخوردار است که سه عضو آن، زريبافان، سلطانخواه و چمران حاضر شدند حتا به قيمت استعفا از مناصب دولتي، مانع از ورود مصطفي تاج زاده، عضو علي البدل به اين شورا شوند. با اين حال دو روز پيش سايت بازتاب خبر داد که اختلافات اعضاي شوراي شهر تهران باعث شده تا محسن چيني فروشان، مدير عامل منصوب قاليباف در همشهري، از سمت خود استعفا دهد. به نوشته بازتاب "آمدن چينيفروشان به همشهري و انتصاب وي به عنوان مديرعامل مؤسسه همشهري و مديرمسئول روزنامه آن، با مخالفت شماري از اعضاي شوراي شهر تهران روبهرو شد. شوراي شهريها كه دوشغله بودن شماري از آنها پس از راه يافتن احمدينژاد به رياستجمهوري، منجر به تصويب طرحي در مجلس در ممنوعيت دوشغله بودن شد، به بهانه دوشغله بودن چيني فروشان، با انتصاب او به مديرعاملي همشهري مخالفت كرده بودند." روز گذشته نيز خبرگزاري ايرانيوز که به گفته برخي منابع متعلق به قاليباف است، از اختلافات تازه اي در شوراي شهر خبر داد و آن را موجب قرباني شدن مردم خواند. ايرانيوز هم چنين دليل لغو دو جلسه اخير شوراي شهر را ناشي ازهمين اختلاف ها دانست و نوشت: "اخبار دريافتي از پيچيده شدن معادلات دروني شوراي شهر تهران حكايت دارد. در پي لغو نشست روز گذشته شوراي شهر تهران بواسطه غيبت گروه هفت ـ اقليت ـ نشست امروز نيز كه به درخواست شهردار و با دستور مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران مي بايست ساعت 9 صبح آغازمي شد، بواسطه عدم حضور گروه اقليت لغو شده است." حالا، بازي تاريخي گرد آمدن و از هم گسستن به تازه به قدرت رسيدگان آبادگر رسيده است. اين بازي هم، اگر چه تا انتهاي آن قابل پيش بيني است، اما تماشاي بسيار دارد.
|
||||
|